دسته بندی نشده

انواع سیمان و مصارف آن در صنعت ساختمان ‌سازی

انواع سیمان

انواع سیمان و مصارف آن در صنعت ساختمان ‌سازی

سیمان ماده‌ای است که قابلیت چسباندن ذرات شن و ماسه رو به یکدیگر دارد و با به وجود آوردن جسم یکپارچه و محکم از ذرات متشکله و ساخت بتن یا ملات، یکی از پرکاربردترین مصالح در صنعت ساختمان می‌باشد.

به گزارش ایسنا، بنا بر اعلام مصالح مارکت، در ادامه با سیمان و کاربردهای آن آشنا می‌شویم. با ما همراه باشید:

سیمان چیست

سیمان از ترکیب مصالح آهکی، رس، سیلیس و اکسیدهای معدنی در دمای ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ درجه سانتی‌گراد ساخته می‌شود. سیمان فرآورده‌ای است شیمیایی که در نتیجه ترکیب با آب سفت می‌شود و محصول حاصله، در مقابل رطوبت بادوام و مقاوم است. سیمان یکی از مصالح پرکاربرد در راهسازی، سدسازی و به‌طورکلی در ساخت‌وساز است و در تمامی مراحل ساختمان نیز به‌عنوان ملات چسباننده از آن استفاده می‌شود.

 

انواع سیمان کاربرد آن‌ها

سیمان پرتلند نوع ۱ همان سیمان معمولی است. سیمان پرتلند تیپ ۲ تحت عنوان سیمان اصلاح شده نیز شناخته می‌شود. می‌توان از سیمان اصلاح‌شده در بتن‌ریزی‌های حجیم و بتن‌ریزی در هوای گرم بهره برد. در حقیقت این نوع سیمان پرکاربردترین تیپ سیمان است چرا که در پی چینی، انواع دیوارچینی (آجر- سفال- بلوک و…)، کاشی‌کاری و بسیاری دیگر کاربرد فراوان دارد. همچنین از این نوع سیمان در ساخت قطعاتی مانند بلوک سیمانی، کپل، جدول و انواع تیر برق استفاده می‌شود.

سیمان پرتلند نوع ۳ تحت عناوین دیگری نظیر سیمان زودگیر یا سیمان سخت شونده نام برده شده است. در مواقعی که کار بهره‌برداری باید زودتر از موعد انجام گیرد مورد استفاده بیشتری دارد. این سیمان در شرایط آب و هوایی سرد هم سریعاً به‌عمل‌آمده و تنها نکته‌ای که باید ضمن بهره‌وری از آن در نظر داشت، استفاده از ضدیخ است. سیمان پرتلند نوع ۴ تحت عنوان سیمان کندگیر مشهور می‌باشد. این سیمان در دمای بالا ۴۰ درجه، در بتن‌ریزی‌های دارای سرعت کم‌تر و به‌صورت لایه‌لایه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سیمان پرتلند نوع ۵ با نام دیگر سیمان ضد سولفات شناخته شده است. بدین ترتیب، هنگامی‌که محیط سازه بتنی در معرض سولفاته شدید است از سیمان پرتلند نوع ۵ بهره برده می‌شود. سیمان گروت از آب، سیمان، ماسه و افزودنی‌های دیگر تشکیل شده است. برای پُر کردن فضاهای خالی و ترک‌های بزرگ و برای جلوگیری از لایه‌لایه شدن یا خرد شدن از گروت‌ریزی استفاده می‌شود. گروت‌ها از نظر ظاهری به شکل پودر می‌باشند که پس از اختلاط با آب، به‌صورت ملات سیال مورد استفاده قرار می‌گیرند، گروت بافر پرمصرف‌ترین نوع گروت می‌باشد. سیمان پرتلند سفید همانند سیمان پرتلند معمولی تهیه می‌شود با این تفاوت که در مواد اولیه آن اکسید آهن وجود ندارد به همین دلیل نباید از خاک رس استفاده کرد ولی در این صورت هزینه بالا می‌رود به همین دلیل از همان مواد اولیه استفاده کرده و به آن کلرور کالیم یا کلرور کلسیم اضافه می‌کنند که در کوره سیمان پزی با اکسید آهن ترکیب شده و کلرور آهن می‌دهد که گاز است و می‌پرد و رنگ سیمان سفید می‌شود. سیمان سفید نباید بیش از ۰٫۰۲ درصد وزن‌اش اکسید آهن داشته باشد.

 

قیمت سیمان

سیمان به‌صورت پاکتی در پاکت‌های ۵۰،۴۰ و ۳۰ کیلویی و به‌صورت فله عرضه می‌شود، قیمت سیمان پاکتی و فله‌ای بستگی به کارخانه تولیدکننده آن و مرغوبت آن دارد. قیمت سیمان مثل تمامی مصالح ساختمانی این روزها افزایش یافته که در نتیجه این افزایش قیمت‌ها، قیمت تمام شده ساختمان‌ها نیز افزایش می‌یابد. طبق برآوردها قیمت تمام‌شده سیمان در سال جاری رشد حداقل ۲۰ درصدی داشته و با شرایط فعلی، روند قیمت تمام‌شده سیمان صعودی خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *